Zeilvakantie 24 augustus - 5 september 2014: Rondje Balk - Leeuwarden

Boot: Fox22 genaamd Ûlewjok, gehuurd in Balk bij de Ûlepanne voor € 875,-.
Geleend: 3 tuinstoelkussens, emmertje, jerrycan en 2 spaflessen van Gerrie; koelbox van Klaas; zeilpak van Ineke; reddingsvesten van Bas en Tessa.
Vergeten: verrekijkertje (voor de boeien/tonnen en landmarks) en een extra SD kaartje voor de camera.

Hier is een (photoshop gegenereerde) gallery/slideshow met alle geselecteerde foto's.
Als je met je muis over de foto's in onderstaand verslag gaat dan krijg je de titel te zien.

Zondag 24 augustus, Amersfoort - Balk, dag van vertrek

Goed weer om in te pakken

Onze zeilboot, de Ulewjok

De planning was om tegen 20:00 in Balk te zijn dus 'sliepen we uit' tot 08:30 om vervolgens rustig te ontbijten, paklijstje te printen (nog veel op aangevuld) en spullen te gaan pakken. Ook nog even het huis schoongemaakt (stofzuigen, badkamer, wc, keuken, koelkast) en nog een laatste boodschap gedaan. Niks aan de hand, om 18:30 wegrijden had prima gekund, ware het niet dat Matthijs dit keer een Onzalig Plan™ wilde uitvoeren; namelijk het naaien van een gewatteerd schoudertasje voor de 'nieuwe' camera die hij vrijdag had opgehaald (gekocht via Marktplaats) in Almere. Dat duurde wat langer dan gedacht. Maar het gaf mij wel mooi de gelegenheid om, na al het schoonmaakwerk, mijn eigen fröbel af te maken: een veelkleurig portemonneetje voor al het kleingeld voor bruggen en douches.

Ik was ruim eerder klaar dan Matthijs (ook minder secuur gewerkt) en kon mooi het brood smeren dat we dan maar in de auto zouden eten, met de thee (overgegoten in het thermosflesje) die ik al had gezet. Om 19:30 reden we eindelijk weg. Na een belletje waren we gerustgesteld dat we na 21:00 ook nog wel de boot op zouden kunnen, dus langzaam (erg langzaam...) verdween de stress van een gehaast vertrek.

Om 20:58 liepen we de 'receptie' binnen waar we het nog openstaande factuurbedrag pinden en een machtiging voor de borg tekenden. Na instructies over de ligging van 'onze' fox, het sanitair en het parkeren van de auto konden we de spullen in de boot laden. Hmm.. we hadden toch wel veel zooi bij ons.

We hadden gedacht om met de rugleuningen van de banken de banken uit te kunnen breiden tot een relaxed 2-persoonsbed maar dat bleek bij deze fox niet te kunnen (zelfs nagevraagd) dus toen moesten we in de punt slapen, waar Matthijs niet eens languit in past. Gelukkig konden we een hoofdsteun in het midden van de kajuit maken van de 3 stoelkussens, mijn jas en de tarp. Daar kon zijn kussen op liggen, voor mij was het gelukkig niet nodig. Toen we dat uitgepuzzeld hadden besloten we de rest van de puzzel tot morgen te bewaren en te gaan slapen. Het was inmiddels ook al te laat voor chocolademelk met stroopwafels. Om 22:45 lagen we in bed.

Deze bedindeling was geen succes omdat we elkaars benen steeds tegenkwamen (tja, toelopende punt...)

Maandag 25 augustus, Balk - (bijna) IJlst

Miezerig, 15 graden, Oostenwind kracht 2

Een van de twee molens in Woudsend

Brak wakker geworden. Ik had al niet heel diep geslapen en ben denk ik vanaf 06:00 af en aan wakker geweest. Met rugpijn (onderrug). Om 07:30 stelde Matthijs (!) voor om op te staan. Lekker heet gedoucht (daar was gisteravond thuis geen tijd/rust meer voor) en water gehaald terwijl Matthijs probeerde of het afstapje/gassstel lager gemaakt kon worden (t.b.v. ons bed) en de aanwezige beschadigingen van de boot fotografeerde. Daarna een nieuwe indeling van de boot gemaakt (voormalig ondergoed ladenkastje en de koelbox bleken toch wel erg lomp) en ontbeten. Vanavond gaan we ieder op een bank slapen nadat we de rugleuning ergens hebben weggeregeld.

Uiteindelijk voeren we om 10:30 weg richting het Slotermeer. We zouden naar een, door Kees aangeraden, eilandje vlak bij Heeg gaan. Er stond erg weinig wind en tegen 13:15 kwamen we in Woudsend bij de brug, waar we even moesten wachten tot er 2 busdiensten langs waren geweest. Achter de brug hebben we een plekje opgezocht in een jachthaventje om vervolgens een korte wandeling te maken langs een toilet, door het dorpje, langs de Spar voor boodschappen en weer terug. Ook meteen maar even geluncht om 14:40 met thee, een croissant en een kaiserbroodje/Italiaanse bol. We hebben ook suikerbrood (duh, Friesland) en ontbijtkoek gehaald maar die zijn nog dicht gebleven. Vanavond eten we macaroni met witte saus en hamblokjes en een simpele tomaat/komkommer salade. Als toetje hebben we yoghurt met cruesli. Voor toekomstige lunches hebben we noodles en een blik groentensoep gehaald.

Na de lunch zijn we verder gevaren met iets meer wind, maar dat was helaas van korte duur. Toch besloten we om in dit slakkentempo toch nog wat verder te zeilen richting IJlst, want 16:00 vonden we te vroeg om te stoppen. Misschien doen we Kees' eilandje nog aan op de terugweg.

Een koe in een weiland langs een vaartje

We hebben 3 kwartier gewacht voor een brug waar we net een kwartier na sluiting (16:15 - 17:15) aan kwamen. Mooi de gelegenheid om dit dagboek op te starten. Om 18:10 leggen we aan op het aanmeerplekje voor IJlst aan de Wijde Wijmerts. Hier gaan we koken. Afhankelijk van het weer en de tijd gaan we na het eten nog door (naar) IJlst. Daar is wel een brug die om 20:00 sluit, met daar achter nog 3 mogelijke aanlegplekken. Uiteraard weten we niet hoe het daar is qua drukte en ligging; waar we nu liggen is niks (qua sanitair) of niemand; lekker rustig.

Om 19:40 was het eten op en de afwas gedaan en we hebbben besloten te blijven liggen, anders wordt het zo'n gehaast om de brug nog te halen en we weten niet of het pleje beter wordt dan wat we nu hebben. Dus plannen we een mogelijke route voor de komende dagen; door Sneek en richting Leeuwarden waarbij we zoveel mogelijk het Prinses Margrietkanaal gaan proberen te vermijden. In Sneek gaan we morgen op zoek naar een Blokker voor een thermoskannetje dat het water wat langer echt heet houdt dan het Xenosding dat we nu hebben. Vanavond dus een lekker rustig avondje met nog een paar uurtjes voor het echt donker wordt.

Dinsdag 26 augustus, (bijna) IJlst - Grouw

Zonnig, 18 graden, Oosten-/Noordoosten-wind kracht 4/5

Zo hoog stonden de planten bij de wandeling

Gisteravond nog geprobeerd een wandeling te maken maar we werden van het echte vaste land gescheiden door een sloot, dus het was een kort tochtje heen en weer door hoge begroeiing ploegen. Niet meer gelezen maar een waslijntje en lampophanging geïmproviseerd. De meegenomen blauwe bureau/solarlamp geeft erg fijn huiselijk licht. Vannacht elk op een eigen bank geslapen waarvan de rugleuning in de punt van de boot was gestouwd en dat lag echt een stuk beter. Helaas hadden we wel een mug (of 2) in de kajuit dus na een paar keer zonder succes te hebben geprobeerd om dat beest op m'n gezicht dood te slaan heb ik de anti-mug met deet gepakt. Het kreng heeft nog 1 poging gedaan maar daarna was er rust.

Toch weer vroeg wakker om 07:00 (het was 22:30 licht uit) en om 07:30 opgestaan. Na het opruimen van de bedden en het ontbijt voeren we om 09:00 weg op de fok. Om 09:30 gingen we in IJlst door de brug, wel op de motor. Net na de brug hebben we een sanitaire stop gedaan en toen de weg vervolgd naar Sneek waar we om 10:30 aankwamen. Tussen de 2e en 3e brug aangelegd om boodschappen te doen en een Blokker te zoeken (gevonden, +1 thermoskan) terwijl de koelbox en wat andere dingen aan de walstroom hingen. Die stroom was gratis, evenals alle bruggen die we tot nu toe zijn tegengekomen.

Hoewel de windkracht prima is, is de windrichting ruk voor de kant die we op willen, dus we hebben veel op de motor moeten doen. Gelukkig konden we op het Sneekermeer wel wat zeilen, met een rifje (kleiner maken van het zeil).

De indeling van de punt van de boot tijdens het zeilen

Om 12:00 gingen we Sneek weer uit, om 15:45 legden we aan op een eilandje in De Hoarne voor een (erg) late lunch. Vanaf daar zijn we op de motor verder gevaren tot we door Akkrum (3 bruggen) heen waren. Het doel was om iets boven Akkrum een plekje te vinden. Dan hopen we morgen door te gaan naar Grouw (geboorteplaats van onze buurman, Meinte) en daar wat rond te hangen. Er wordt namelijk een Noordenwind met kracht 1 (!) voorspeld. Donderdag zouden we met een Oost/Zuidoosten wind kracht 3 Leeuwarden moeten kunnen bereiken.

We zijn zojuist onder een spoorbrug door gevaren, d.w.z. dat een stuk spoorrails dus gewoon verplaatsbaar is. Apart om te zien. Jammer trouwens dat de meldknop (wij willen er door) stuk was of buiten bedrijf maar dat dit er niet bij stond. Waag je daar je nek voor op een 1-balk steiger... Maar het telefoonnummer deed het gelukkig wel. We hebben trouwens bij de brug voor de spoorbrug wel moeten betalen: €2,-. Fijn dat er een handig portemonneetje met €30,- aan muntgeld binnen handbereik lag.

Na Akkrum nog een stukje op de fok geprobeerd te zeilen maar het vaartje was te smal met vegetatie die voor luwtes zorgde. Dus toch weer op de motor helemaal tot aan 't Pikmeer bij Grouw. Daar hebben we zowaar weer gezeild maar op een gegeven moment moest de fok opgerold worden omdat het te ruig ging, wat de boot net uit balans haalde en het zeilen weer minder fijn maakte. Toch hebben we boven Grouw langs kunnen zeilen om vanaf die kant binnen te komen en een passantenhaven te vinden. We hebben ze alledrie bekeken en toen de eerste gekozen.

De eerste box waar we in voeren was te breed (nr 11) maar de tweede, precies aan de andere kant van het haventje (nr 29) was goed en had een steigertje aan de zijkant van de boot zodat je niet steeds moeilijk hoeft te doen op de punt. Daar zit een hekje (zogenoemde 'preekstoel') in de weg, en de fok. Fijn dat er een steigertje was want mijn linker knie is aan het opspelen. Ongedefinieerde (qua oorzaak) pijnscheuten als ik onder een bepaalde hoek kracht wil zetten. Zouden we ook een keer een vakantie kunnen hebben zonder knieblessures? Ik heb volgens mij niets raars met mijn knie gedaan...

Het spiritusstel en daar onder het blije portemonneetje

Om 19:30 waren we in dit haventje, nu om 21:00 zijn we aan het koken. Rijst, tofureepjes, wokgroenten en een woksausje. Griekse yoghurt met cruesli als toetje. We hebben een toilet met wastafeltje vlak bij maar voor de douche moeten we een eindje lopen, Grouw in. Morgen maar eens verkennen, morgen is een rustdag.

Vanavond maar even preventief anti-mug gebruiken want er zitten er hier best wat en er is er al weer minimaal 1 binnen. Die van gisteravond heb ik net doodgeslagen toen ze op weg was naar buiten; dikke bloedvlek.

We hebben nog een rondje door Grouw gelopen op zoek naar de douches maar we hebben slechts 1 van de 2 gebouwen gevonden die aangegeven stonden op het kaartje bij het gebouwtje van de havenmeester. Douche kost €1,-. Ik ben er echt al weer aan toe. Het is nu 23:00 en we hebben net onze tanden gepoetst. Nu de boot weer verbouwen en de bedden opmaken en lekker slapen.

Woensdag 27 augustus, Grouw, rustdag

Zonnig met stapelwolken, 19 graden, Noordenwind kracht 1 tot 3

Er was inderdaad een mug, maar na spuiten met de anti-mug taaide ze af. Best goed geslapen tot het vanochtend al weer vrij vroeg licht was. Om 07:00 heb ik m'n hoofddoek voor m'n ogen gedaan en het toch nog weten te rekken tot 09:00, hoewel ik de kerklokken nog 08:00 aan heb horen geven. Bij het slapen gelukkig geen last gehad van m'n knie, maar hij is ook duidelijk nog niet hersteld.

De douche was een belevenis. Er stond een zeilkamp aan 16-jarigen in de ruimte met 6 douches te piepen dat het muntsysteem zo eng was ("ik doe geen conditioner in mijn haar hoor, straks gaat de douche uit en kan ik niet uitspoelen") en dat de straal zo slecht was. Dat klopte ook wel; als je met z'n zessen tegelijk de douche aan had dan liep er 1 druppelstraaltje langs de muur naar beneden. Iets met waterdruk delen (wat deze kippetjes echt niet snapten). Op zich ook wel slecht; als je 6 douches installeert, zorg dan ook dat ze tegelijk goed aan kunnen, zeker voor €1,-. Gelukkig was de grootste meute al klaar met het water toen ik onder de douche stond, dus ik had uiteindelijk wel een goede waterstraal. Lekker schoon. Daarna kon ik me verbazen over de hoeveelheid make-up die elk meisje stond op te smeren. Helemaal toen ik iemand hoorde zeggen dat ze vandaag wel allemaal het water in zouden gaan. Dafuque.. waarom ga je daarvoor dan douchen en je make-up doen?!

Het is nu 10:30 en we hebben net heerlijk in de zon ontbeten. Het is nu al wel aan het betrekken en vanmiddag gaat het nog regenen. Het is nagenoeg windstil. Ideaal (vooral met de zon) voor al die plezierjachten die hier lagen (veel zijn er al vertrokken).

Een mooi plaatje tijdens de wandeling

Net een zonnige wandeling gemaakt door Grouw en wat benodigdheden gehaald om van een bezemsteel van de Action een boom te maken om de fok mee uit te bomen voor het 'voor de wind' varen, en hopelijk een karabijnhaak om de grootzeilval makkelijker aan en van het zeil te halen. Dat moet nu elke keer geknoopt worden. Sowieso heeft dit bootje wel meer gebreken, het lijkt wat oud en sommige dingen (zoals zeil heisen, fok oprollen) gaan wat moeizaam. Het is 12:30 en Matthijs is lekker aan het McGuyveren aan de fokboom.

13:15 Net even een klein wasje gedaan met lauw water uit het handenwaskraantje. Er hangen nu 2 washandjes, 2 onderbroeken en per persoon 3 paar sokken aan de stuurboord reling. Met de stapelwolken en voorspelde regen durfde ik het niet aan om de 2 grote handdoeken ook te wassen. die kun je ook niet nog even binnen hangen, daarvoor zijn ze gewoon te groot en zwaar.

Om 14:30 nog even geluncht (weer zo laat..) en het plan opgevat om vanavond bij "Het theehuisje" te gaan eten. Dan bewaren we de snert en pannenkoeken voor morgen. Met de koelbox aan de stroom (nu pas op een eigen €0,50, eerst op een restje van een ander) zijn die pannenkoeken nog wel even houdbaar. Van de voorspelde regen is nog niet veel te zien, alleen wat iets grijzere stapelwolken, maar er lijkt wel wat wind te komen nu. We hebben even overwogen naar Rengerspolle te gaan maar de kans op dobberen is te groot en dan zouden we morgen het stuk ook weer terug moeten. Voor mijn knie is een dagje rust ook wel fijn.

I knowz you haz foodz

Matthijs heeft net een systeempje geklust dat er voor gaat zorgen dat het roer bij stil liggen niet meer tegen de scepters (hekjes achterop de boot) aan kan bonken. Daar werden we vanochtend zelfs wakker van. Het is nu 18:00 en we gaan zo eten bij Het Theehuisje. We hebben lekker in de zon zitten lezen. Mijn boek is nu uit, 114 bladzijden gelezen vanmiddag. Matthijs 47 in een boek over fotografie. De nieuwe camera wordt al veelvuldig gebruikt en we hadden net een zeer volhardende eend die bijna op schoot kwam zitten op zoek naar eten.

20:25 Net uit eten geweest in Het Theehuis, erg lekker en prima bediening. Daarna op een pier nog wat foto's gemaakt maar het was al te fris om lang te blijven hangen. Vlak bij onze boot kwamen we de eend van vanmiddag weer tegen en omdat we hem hadden gezegd 'kom straks maar langs bij de boot' heb ik twee broodkapjes voor hem gehaald. Toen ik op m'n hurken zat kwam hij het zo uit m'n hand grissen. Hij was zo food-focussed dat ik, toen ik weer rechtop stond, hem kon laten springen. Matthijs heeft geprobeerd een fotoreeks te maken van de eend die een broodstuje vangt, maar of Matthijs was te laat of het vangen ging mis. Hopelijk komt de eend niet aan boord straks. We hebben wel de regel om niet bij de boot te voeren om ongewenste passagiers te voorkomen.

Achgossie... een man heeft zojuist zijn Jack Russel naar het grasveldje gedragen omdat het beestje moeizaam loopt. Ook niet zo raar als je vierkant bent. Het arme beestje kan van overgewicht niet meer op z'n pootjes staan. Waarom laten mensen zoiets gebeuren?

Zometeen nog een kopje thee en dan maar niet te laat naar bed. Morgen hopelijk weer lekker zeilen, naar Leeuwarden. Een dagje niets doen was wel fijn, maar nu is het weer tijd voor actie.

Een flinke muggenjacht met 4 slachtoffers, even preventief insmeren met deet en een heerlijke rustige nacht.

Donderdag 28 augustus, Grouw - Leeuwarden

Zonnig naar bewolkt, 20 graden, Oostenwind draaiend naar Zuid kracht 2 en later 3/4

Brenda in zeilpak en beschermd tegen de zon op de punt van de boot

Vannacht om 02:30 naar het toilet geweest en daarna m'n blinddoek maar eens om gedaan. Zowaar tot 07:30 doorgeslapen. Het plan was ook om op tijd te vertrekken en om 09:00 voeren we weg. De brug van Grouw ontweken en op het Pikmeer het zeil gehesen en een stukje Prinses Margrietkanaal gedaan en toen links van De Mear naar de Neare Gulle en verder Noord. In Wergea een sanitaire stop gemaakt en door een heel pitoresk maar ook heel nauw vaartje door het dorp gevaren. Er omheen kon ook maar in het toiletgebouw hingen A-4tjes met het verzoek door het dorpje heen te gaan zodat de brug bestaansrecht zou houden. Helaas was het wel een beetje een eenrichtingsvaartje, we hebben een tegemoetkomende boot geschampt...

Verder gezeilgd tot op het Harinxmakanaal, een aardig stuk heb ik daar aan het roer gezeten terwijl er 3 grote beroepsschepen langs kwamen stampen. Vanaf de eerste brug mocht Matthijs het roer, en de motor, weer overnemen. Om ongeveer 13:30 kwamen we bij de 2e spoorbrug die net open was geweest. Vanwege werkzaamheden aan een nieuw aquaduct kon het even duren voor die brug open ging dus besloten we maar even te gaan lunchen om 13:50. Uiteraard hadden we net de eerste boterham gesmeerd toen de bellen van de brug klonken.

Matthijs in zeiltenue aan het roer

Nog 4 bruggen later (waarvan de eerste er uit zag als reuzachtig kinderspeelgoed) waren we dan eindelijk bij de Prinsentuin en hadden we een aanlegplekje op het oog. Bij het 'nog even verderop kijken' en weer terug varen echter kwamen we met de mast in de bomen terecht die we op de heenweg netjes hadden ontweken en nu hebben we een krom windvaantje... Hoe we dat nu weer gaan fixen is nog niet helemaal duidelijk, het ding zit boven in de mast op 10+ meter hoogte.

Om 15:10 aangelegd en de boot een beetje schoongemaakt (blaadjes...). Tegen 15:30 liepen we richting sanitair waar je ook, via een automaat, het liggeld moet betalen. Het sanitair moet je met een pas, ook via de automaat verkrijgbaar, openen en (in geval van douche) betalen. Helaas was precies nu de pinautomaat stuk dus moesten we naar de andere kant van het park om daar alles te regelen. Gelukkig kon de havenmeester wel de wc's even voor ons open doen. Vervolgens kwam ik er niet meer uit omdat ik verwachtte dat de grote rode knop binnen de deur automatisch zou openen en ik faalde bij het handmatig proberen. Arghel, moderne onzin!

De brug die er uit zag als kinderspeeelgoed

Na al die ongein naar de andere kant van het park gelopen en daar succesvol betaald en een kaart gehaald met €6,- er op. 1 kwH walstroom kost €0,33 en 3 minuten douchen €0,51. Je kunt ook gebruik maken van een wasmachine (€4,26) en droger (€3,06). Misschien is die droger nog wel een idee als we vandaag of morgen allebei gaan douchen en dan dus alle vier de handdoeken moeten wassen. Aan de andere kant is er zonnig weer voorspeld dus kan gewoon drogen misschien ook wel.

Na het afhandelen van die administratie nog even door de stad gelopen en bij de (kleine) AH wat boodschapjes gedaan (brood, worst, komkommer, melk, sap, wcpapier, pedaalemmerzakjes) en bij het Natuurmuseum (vlak bij onze ligplek) gekeken naar de openingstijden (10:00 - 17:00). Misschien kunnen we daar ook nog de film De Nieuwe Wildernis kijken. We weten nog niet of we morgen ook weer verder willlen varen of nog een nachtje blijven. Windtechnisch (ZW, 4) zou het kunnen. In Warten is misschien een brug waar vanaf we bij het windvaantje kunnen komen. Of Matthijs probeert morgen in de mast te klimmen, ook spannend.

Nu (18:05) gaan we even eten, lekker op tijd. Snert en pannenkoeken (allebei opwarm) en vanilleyoghurt met cruesli toe. Na het eten even samen douchen (we hebben maar 1 pas voor het sanitair) om avond/ochtenddrukte te ontlopen.

Nou, dat was ook weer een avontuur, die douche. Er staat toch echt bij de kaartinstructies dat de douche pas stopt als je de kaart uit de lezer haalt maar ineens hield de douche er mee op. Het display van de kaartlezer knipperde en de kaart er uit halen en er weer in stoppen werkte niet. Ondertussen stond er iemand verwoede pogingen te doen de buitendeur te openen, wat pas na 5 pogingen lukte. Die man wilde ook douchen maar toen hij ons avontuur hoorde besloot hij nog even te wachten. Matthijs probeerde ondertussen het andere douchehokje, waar net ook iemand uit was gekomen, en ja hoor; die deed het. Inmiddels was in ons beginhokje het display gestopt met knipperen. Kaart er voor, het display toont [6.00] -> [0.00] -> [6.00] de douche gaf geen sjoege. Kaart er weer uit, hop! Douche aan! Tot zo ver 'de douche stopt bij verwijderen van pas'. Wat een systeem... en ik ben er ook achter dat de deuren wel automatisch kunnen sluiten. Verder is er geen echte wasbak om je te wassen of je tanden te poetsen want je kunt nergens een toilettas of handdoek kwijt. 2 douches en 2 toiletten per geslacht in dit toiletgebouw en waarschijnlijk ook in degene aan de andere kant van het park. Nu is het relatief rustig maar in het hoogseizoen als de boten 2 rijen dik liggen... poeh.

Matthijs heeft al even gekeken of in de mast klimen een optie is, maar dat lijkt problematisch (en toch wel erg hoog) te worden. Dus toch maar iets anders verzinnen daar voor.

De muggenjacht leverde niets op maar ik had er één zien vliegen dus toch maar weer preventief gesprayed. Helemaal aangezien het warm genoeg was om zonder pyama te slapen. We hebben nog even het raampje aan mijn kant afgeplakt met een vuilniszak zodat ik geen last zou hebben van de lantaarnpaal die recht naar binnen schijnt. Om 23:00 ging het licht uit.

Ohja, voordat we onze tanden gingen poetsen hebben we nieuwe douche-instructies geschreven die we in een ziplockbag hebbben opgehangen naast de koop-/opwaardeer automaat. Misschien helpt het andere mensen. (douchen blijkt dus gratis en de douche gaat 5 minuten aan na het weghalen van de pas en moet dan 3 minuten 'wachten' voor hij opnieuw aan kan)

Vrijdag 29 augustus, Leeuwarden, rustdag

Zonnig/half bewolkt, 20 graden, Zuidwestenwind kracht 5

Een van de vele katten die we deze vakantie hebben aangehaald

Best ok geslapen maar om 04:37 kwam er een of andere idioot met een motorbootje langs waardoor we zeker 10 minuten hebben liggen klotsen. Om 07:30 waren we genoeg bij kennis om op te staan. We hebben meteen maar de was meegenomen om die gewoon door de wasmachine te laten doen want anders sta je daar een uur te wassen en je handen kapot te wringen. Alleen mijn beugelbh en een shirt van Matthijs dat niet meer in de trommel paste heb ik even met de hand gedaan in de babywasbak voor €0,50. Om 08:45 zaten we aan het ontbijt.

Om 09:30 was de wasmachine klaar en hebben we de handdoeken, washandjes, sokken, onderbroeken en een broek van Matthijs in de droger gegooid. De rest mocht niet in de droger en hebben we, met een speciaal opgehangen waslijn, aan boord opgehangen. Het is inmiddels al wat zonniger aan het worden (gisteravond regen gehad en vanochtend veel bewolking) maar wij hebben schaduw van de bomen in het park. Gelukkig staat er een lekker windje. Vandaag en morgen krijgen we windkracht 5 vanuit het Westen. Met een beetje mazzel betekent dat dat we op de fok door het Harinxmakanaal terug kunnen. Daarna kunnen we een eind zeilen met 2 riffen in het grootzeil. Het kan zijn dat we vanmiddag nog weggaan uit Leeuwarden, of anders morgen. Het idee is om in de Prinsenhof (natuurgebied Aelde Faenen) een rondvaart te doen, maar die vertrekt wel al om 14:00.

Nou, die eerste drogerpoging was waardeloos. De was was wel warm geworden maar niet heel veel droger, dus hebben we de droger nog maar een keer aan gezet (doeg tegoed op de kaart) op een warmer programma en toen even boodschappen gedaan (nog een keer spiritus, avondeten). Daarna waren de handdoeken en broek wel droog maar de washandjes en sokken nog niet helemaal. We hebben eeen foto gemaakt van Matthijs in het park met het muziekgebouwtje op de achtergrond om naar Gerrie te sturen en daarna zijn we het Natuurmuseum in gegaan. Voor de boodschappen hadden we al geïnformeerd wanneer de film zou draaien en het antwoord was "zaterdag en zondag om 14:00", vette pech dus. Maar toen we nog niet eens halverwege de tweede zaal van het museum waren kwam een vrouw ons halen om de film speciaal voor ons aan te zetten.

Een foto van het park waar we in/aan lagen

1,5 uur later (mooie film!) was het om 14:30 toch wel tijd voor lunch. Bij de balie gevraagd of we na de lunch terug mochten komen en dat mocht. Na de lunch dus nog terug gegaan om het museum zelf verder te bekijken tot aan sluitingstijd (17:00), daarna nog even water gehaald en een tweede avond liggeld betaald. Tijdens het koken (instant aardappelpuree, rode kool, vissticks, appelcompote) heb ik een hoesje gemaakt voor de grote cameralens van het stukje fleece dat we, om de lens heen gewikkeld, mee hadden genomen. Eigenlijk was het net niet genoeg om een dubbelwandig hoesje met klepje te maken dus hij is net niet diep genoeg en het klepje is iets te smal. Maar het is een hoesje met sluitbaar klepje en dat is al meer dan een strookje fleece.

Voor het koken hebben we, op mijn initiatief, alvast 2 riffen in het zeil gelegd; dan hoeft dat morgenochtend niet meer of, stressvol, tijdens het varen. Om 09:00 kunnen we de bruggen door, dus 07:30 opstaan zou vroeg genoeg moeten zijn. Mijn zeilkleding (longsleeve en legging) is gewassen en droog, dus dat kan mooi aan onder het zeilpak dat we wel nodig gaan hebbben vanwege voorspelde regen en misschien ook wel opspattend water.

Misschien kunnen we morgen hier in Leeuwarden bij een werf het windvaantje laten fixen. Daarna is het doel Warten, waar misschien een brug is van het juiste formaat. Dan zondag naar Eernewoude om een rondvaart te doen door de Prinsenhof.

Matthijs is nog wat laatste handwerk aan zijn camerahoesje aan het doen terwijl ik zit te schrijven. Toch wel handig zo'n lantaarnpaal naast de boot. Als je tenminste aan dek kunt zitten zonder regen.

We hebben nog een wandeling gemaakt waarbij we 3 glazen potjes in een glasbak hebben gegooid en om 23:00 ging het licht uit.

Zaterdag 30 augustus, Leeuwarden - Eernewoude

Bewolkt met soms zon, 19 graden, Zuidwestenwind kracht 3/4

Tussenstop in Warten

Om 02:20 wakker en naar de wc geweest, samen. Toen het bovenste deel van het deurtje er uit gelaten voor meer zuurstof en ventilatie. Om 06:00 begon het te regenen en hebben we het deurtje er weer in gezet. Zowaar nog doorgeslapen tot 08:00.

Tijdens het ontbijt om 08:55 bedacht Matthijs dat het wel eens handig kon zijn om met de eerste brugopening (09:00) mee te gaan. Alle ontbijtboel laten staan, inclusief theeketel op het spiritusstel voor lunch theewater en de boot vertrekklaar gemaakt. Bijna de walstroom vergeten af te sluiten (d.w.z. het verlengsnoer aan boord halen) maar uiteindelijk toch binnen 4 minuten vertrokken en de eerste opening gemist omdat de brug verder weg was dan we dachten. Toch ging die al gauw genoeg open.

Terwijl Matthijs aan het varen was heb ik de ontbijtspullen opgeruimd en het theewater voor vanmiddag afgehandeld. Bij het 'begin' van het Harinxmakanaal kwamen we een hele vloot zeilboten tegen zodat we alle bruggen met z'n achten tegelijk konden doen. Alleen bij de spoorbrug hadden we dubbel rood en hebben we iets van 10 minuten heen en weer moeten dobbberen voor hij om 10:15 weer in bedrijf ging. We moesten ook wel flink gassen met de motor om de andere boten bij te houden dus het is goed dat we al haddden getankt.

Na de laatste brug op het Harinxmakanaal de fok en het grootzeil gehesen en lekker gezeild. Een telefoontje naar een jachtwerf in Leeuwarden leerde ons dat reparatie van het windvaantje €100,- of meer zou gaan kosten, dat is ons iets te. We hebben ook de Ûlepanne gebeld om te vragen of zij zelf een makkelijke optie hebben als we hem 'kapot' inleveren maar dat is niet het geval, dus we moeten verder zoeken naar een oplossing.

Om 12:15 waren we in Warten, net na sluiting (12:00-13:00) van de 2 bruggen. Dus we hebben een wandelingetje gemaakt om ligplaatsen te inventariseren (geen leuke), een sanitaire stop te maken en de supermarkt te bezoeken voor brood (bleek opgedoekt). Ook nog maar even geluncht en daarna het museum bezocht; een 'armenhuis' met expositie van een plaatselijk kunstenaar, oude scheepsmakerij spullen, vissersspullen (+ ganzenroer = episch geweer van 3 meter lang) en een kamer zoals vroeger ingericht; en een greidboerderij uit 16-nogwat met nog allemaal oude werktuigen. Nergens foto's gemaakt; te druk met de rondleiding.

Om 15:15 weer op pad door de 2 bruggen in Warten, helaas geen van beiden hoog genoeg om ons vaantje te fixen. Nog een stuk gezeild naar Eernewoude en daar rond 16:45 aangelegd in een box pal naast een speeltuin. Om 16:55 bij de betaalautomaat bij het havenkantoor kwamen we er achter dat de pinpas van Matthijs kwijt is.... Hij heeft het laatst betaald bij het havenkantoor in Leeuwarden, blijkt na het uitpluizen van de bonnetjes uit de afvalbak. Gelukkig blijkt de pas daar gevonden en de havenmeester is bereid de pas in te leveren bij de ABNAmro. Onhandig, maar wel fijn om te weten waar het ding nu is.

Om 17:45 begonnen met koken; bami uit blik met 2 gebakken eitjes per persoon en bali-kroepoek. Yoghurt met cruesli toe. Morgenochtend halen we vers brood voor het ontbijt, de Coop is al om 08:00 open op zondag. Hhmm.... croissantjes?

Het haventje (en onze boot) in Eernewoude

Na het eten om 18:45 lekker gaan douchen. Fijn sanitair, geen gezeik met een pasje, gewoon 50 cent in het sleufje en lang genoeg warm water (voor mij dan). Lekker schoon. Mijn haar is zo waardeloos; het moest vandaag al weer gewassen worden.

Nog even heerlijk zitten lezen (Dochter van het keizerrijk van Feist, 2e keer) tot de komst van muggen mij naar binnen joeg. Jammer want er was om 21:00 nog best wat licht buiten. Vanavond maar weer preventief tegen die krengetjes sprayen.

Ja, eindelijk warme chocomelk met stroopwafels, bijna een week later dan waar ze voor gekocht waren. Rond 22:30 bedden opgemaakt, op en neer naar het sanitairgebouw, muggenjacht en slapen. Om 23:00 ging het licht uit.

Zondag 31 augustus, Eernewoude, rustdag

Bewolkt en regenachtig, 18 graden, weinig wind

Een regenboog tijdens de wandeling

Lekker geslapen. Wel 2 keer opgeschrikt door een heftige regenbui die op het luik roffelde. Geen last gehad van muggen hoewel ik er eentje ergens bij Matthijs heb gehoord, maar ik was goed ingesmeerd. Om 07:24 wakker en ietsje later Matthijs ook omdat ik aanstalten aan het maken was om naar de wc te gaan. Het was bewolkt met af en toe wat zon en na de sanitaire handelingen en boodschappen (brood, croissants, cruesli, yoghurt, avondeten) wandelden we in de zon weer terug naar de boot. We hadden net alles voor het ontbijt buiten klaar staan en mijn douchehanddoek van gisteren weer buiten gehangen toen het begon te regenen. Net voordat de plensbui echt goed losbarstte hadden we alles weer binnen. Toch maar binnen ontbeten.

Na het ontbijt geprobeerd om Matthijs de mast in te hijsen met een voetlus in de grootzeilval maar die lijn is te elastisch en het hele systeem protesteerde. Dus toch nog op zoek naar een andere oplossing, misschien in Terherne. En anders leveren we het ding gewoon zo in en lost de verhuurder het zelf maar op; dat was niet onmogelijk alleen lastig. Bepaalde dingen in deze boot zijn voor ons ook lastig, dus whatever.

Nog een 'stukje' gaan wandelen door het dorpje en nat geregend (vooral mijn schoenen) en doorgelopen langs de natuurcamping hier (De Reidplûm) en toen een stuk van het Kuurpaed gedaan. Een wandeling van zo'n 1,5 uur. Onderweg langs het water nog een poes uitgebreid gekroeld, die hoorde bij een boot en voer daar al jaren op mee. De wandeling zelf ging door een zeer zompig gebied, dus zeiknatte voeten, maar wel mooi. Vooral met de dreigende donderwolken in de verte waar zo nu en dan gerommel uit klonk. Tijdens de wandeling bleef het gelukkig droog, pas terug op de boot begon het na een paar minuutjes buiten zitten te regenen. Prima dag voor een rondvaart in een overdekte boot. We hadden al gereserveerd en zijn langs de opstapplek gekomen met de wandeling. €10,- per persoon en geen zelfmeegebrachte consumpties toegestaan.

Uitzicht tijdens de rondvaart

De rondvaart begon met een fikse regenbui maar uiteindelijk konden we wel op het open dek staan. Alleen hadden ze daar de omroepinstallatie niet aan dus kon je niet horen wat er over het gebied verteld werd, maar dat was toch al niet heel veel informatie (en gebracht met diepe zuchten) en buiten had je tenminste uitzicht zonder regendruppels op het raam. We zijn een rondje om Rengerspolle heen gevaren (een aanrader van Kees) waar het er wel vrij druk uit zag. Er stond echter nauwelijks wind en het regent wel af en aan dus echt veel zin om vandaag nog te verkassen hebben we niet. Dan nog maar een keer €9,20 betalen en vanavond of morgen nog een keer lekker douchen. Morgen schijnt het wel beter weer te worden qua zon maar windkracht 2/3 stelt weinig voor.

Na de rondvaart nog een poging gedaan tot een potje 'Kakkerlakkensalade' maar vooral Matthijs was daar te muffig voor. Toen maar overgestapt op lezen (yay!) zittend op een van de bankkussens, maar buiten. Tot aan het koken om 18:15.

Na het eten even lekker samen gedoucht. Geen idee waar we morgen uit gaan komen en hier zijn de douches fijn. Hoewel het dit keer wat langer duurde voor hij warm was. Na het douchen meteen maar even anti-mug gesprayed in de hoop dat we het deurtje nog even open kunnen laten zonder meteen muggen aan te trekken. De handdoeken hangen nog even buiten omdat het hier binnen anders te snel muffig wordt en de lijn binnen hangt al vol met sokken (van vanmiddag), dweil, vaatdoekjes, 1 washandje (van gisteren) en een theedoek. We hebben nog lekker thee gedronken met chocolade er bij. Om 22:00 gingen we tanden poetsen en om 22:30 ging het licht uit.

Maandag 1 september, Eernewoude - Terherne

Van zonnig naar bewolkt, 19 graden, Noordwestenwind kracht 2/3

Veel gezien en vooral gehoord; ganzen

Om 05:58 werd ik wakker van een volle blaas. Thee, hè, voor het slapen gaan. Allebei 'even' naar de wc geweest (eind lopen door de kou; het was inmiddels helder) en in de verte al de zonsopgang gezien in prachtige kleuren. Weer in bed gekropen en om 08:45 pas weer wakker geworden met een zoemende mug om mijn hoofd. Dat anti-muggenspul werkt maar 6 tot 8 uur. Duidelijk. De zon scheen fel door het bovenste deel van de deur die we om 06:00 open hadden gelaten ter ventilatie. Ik heb meteen maar alles dat nog moest drogen naar buiten gedaan en daar opgehangen. En mijn zompige schoenen buiten gezet. Daar hadden we vannacht papierproppen in gedaan om het vocht er uit te trekken. Het leek nagenoeg windstil maar met deze zon is dat een stuk minder erg dan met die heftige buien van gisteren.

Om 11:00 voeren we weg uit Eernewoude, uiteindelijke bestemming nog onbekend maar in ieder geval richting Zuidwesten. De passantenhaven waar we hadden gelegen was al bijna leeg.

De wind viel enigszins tegen, misschien net kracht 2, maar in de kleine vaartjes was de richting in ieder geval veranderlijk. In een van de vaartjes waren we aan het oprkuisen toen we ineens, nog best een eind uit de kant, vast kwamen te zitten. De wind kon ons niet los trekken dus heeft Matthijs geboomd, maar de boom verdween best een eind in de blubber in. Maar het is gelukt.

Op de 'Krite' en de 'Bleipet' hebben we daadwerkelijk kunnen zeilen. In de 'Geau' hebben we opgekruisd met de motor omdat we af en toe het riet in dreigden te drijven (geen voorwaartse snelheid meer). Mooie aanlegplekjes gezien maar nog te vroeg voor lunch (12:30) want we hadden natuurlijk laat ontbeten.

Om 15:00 vlak bij het aquaduct (of akwadukt zoals ze het hier schrijven) geplast en geluncht en toen door Akkrum heen gemotord. Op het moment dat we wilden vertrekken was de spoorbrug net open en daar konden we nog door heen. De volgende brug ging net voor onze neus dicht maar na het door laten van 2 fietsers en een auto weer open. Weer in een keer het klompje aan de hengel gevangen en er €2,- in gedaan.

Na Akkrum nog een stuk gezeild maar het heisen was weer drama. Die vervloekte leuvers, zoals ze heten, willen niet lekker door de geul in de mast glijden, je moet ze soms echt handmatig helpen. Zo ook weer bij het strijken.

Om 16:00 kwamen we aan in Terherne waar we de boot in een piepklein passantenhaventje 'dikopskik' hebben neergelegd. Volgens mij zijn wij de enige echte passanten, de rest van de vulling ligt hier vast. We hebben een sleutel gekregen voor het sanitair wat er oud maar netjes uit ziet.

De straat met het Chinese thema

Om 18:45 waren we terug van een wandeling door het dorp, onder andere op zoek naar een manier om het windvaantje te fixen. We hebben een bootlift gevonden met een hoge omlooop maar volgends de bijbehorende havenmeester was die niet hoog genoeg (6m). Hij raadde ons een jachthaven bij Akkrum aan of anders een brug in het Prinses Margrietkanaal.

Tijdens de wandeling viel het ons op dat er alien-gerelateerde versierselen in een straat stonden; een kartonnen alien paar voor een raam, aluminiumfolie knutsels in tuinen. Bij navraag bij een ouder echtpaar, dat een 'raket' had geknutseld, bleek dat er binnenkort een dorpsfeest is met als thema 'over de grens'. Hun straat had dus de ruimte gekozen. Later kwamen we een straat tegen met zeer goed uitgewerkte Chinese versieringen en een straat met Tirol als thema. Ook waren er wat lui bezig om verlichting langs straten aan te leggen.

Om 19:00 gingen we 'koken'. Diepvrieshamburgers op witte bolletjes met ketchup, tomaat, komkommer, augurk, ananas en aardappelsalade. Weer halfvolle yoghurt met cruesli toe. Na het eten heb ik lekker gelezen terwijl Matthijs nog een keer ging kijken bij de bootlift fo die toch echt niet misschien hoog genoeg zou zijn. Daarna nog even samen een wandelingetje gemaakt door de ruimte-buurt. Ze hadden er echt werk van gemaakt met trompolines als ufo's, een boot ingepakt met aluminiumfolie als ruimteschip en gelamineerde 'wist je dat'jes aan lantaarnpalen. Het feest zelf is morgen pas.

Nog lekker gelezen tot 22:35 en toen naar bed gegaan. Om 23:10 ging het licht uit.

Dinsdag 2 september, Terherne - (bijna) Joure

Bewolkt met af en toe zon, 20 graden, Noord/Noordwestenwind kracht 2/3

Ons bootje in de bootlift ter reparatie van het vaantje

Geslapen met het bovenste deel van de deur er af voor ventilatie. Nog extra ingesmeerd tegen muggen maar daar in de ochtend toch nog last van gehad. Krengen. Om 08:10 opgestaan, jerrycan opnieuw gevuld en ontbeten. Toen de bootlifthavenmeester nog eens gebeld en afgesproken om langs te komen.

Om 10:00 voeren we weg (na de boodschappen), om 10:20 waren we in de bootlifthaven waar we het personeel aan de koffie troffen. Na de koffie heeft een vriendelijke man de bootlift bediend, onze boot er goed onder getrokken en het windvaantje recht gebogen. En dat voor slechts €10,-. Hèhè, dat was gefixt.

Na de sluis konden we lekker zeilen waarbij ik veel aan het roer heb gezeten. We hebben gezeild tot de oude Joustersluis en daar hebben we aangelegd om 13:00. Lekker geluncht met noodles aan een picknicktafel (zelfs nog even wat zon er bij) en besloten te blijven. We liggen aan een groot grasveld met picknicktafels en een afvalcontainer. Er is geen sanitair maar wel een mooi strookje struiken. Ons gebruikte wcpapier gaat in een broodzak en dan de container in. Zo laat je de minste sporen na.

Na ons hebben er nog 2 boten aangelegd maar aan de andere kant, wij delen de kant alleen met een hoop eenden. We liggen in een box, maar wel met de stuurboord kant aan de wal, dus makkelijk in- en uit-stappen hoewel het randje net onhandig schuin is.

Het zou vandaag lekker zonnig worden maar het trok vanochtend snel dicht en we hebben sindsdien maar een paar keer een glimp opgevangen van de zon. 's Ochtends heeft het zelfs nog zo lang gemiezerd dat we onze zeilbroeken maar aan hebben getrokken. Gelukkig was het tijdens het lunchen wel droog.

Koken aan een picknicktafel, daar word je blij van

Om 14:00 gingen we een wandeling maken maar omdat we nergens heen konden waren we om 14:30 al terug. Toen heerlijk zitten lezen tot we om 17:45 aanstalten gingen maken voor het avondeten (kip kerrie chicken tonight met sperzieboontjes uit pot, rijst en kroepoek en weer vanilleyoghurt met cruesli toe) en om 19:00 pas de afwas gedaan. Lekker gekookt en afgewassen aan de picknicktafel, toch echt veel handiger dan in de kajuit waar we altijd een vlak oppervlak te kort lijken te komen. Het afwaswater hebben we dit keer geloosd naast de poot van de tafel omdat er bij deze ligplek een groot bord staat met de tekst 'u bent toch geen lozer?' en een foto van zwemmende mensen. Zwemmen in dit water.. ik moet er niet aan denken. Al helemaal niet als ik de boot tegenover ons water zie lozen dat vermoedelijk uit het toilet komt.

Tegen 19:45 kwam er nog een medium zeilboot aan, net nog ietsje groter dan onze fox. Zij liepen tot twee keer toe vast, blijkbaar is het hier vrij ondiep. Maar wij steken net zo diep (90 cm) en hebben dus mazzel gehad. Het zijn Duitsers, zoals momenteel het grootste deel van de mensen op het water. Blijkbaar heeft Duitsland nog vakantie, we hebben namelijk ook al een Duits schoolkamp gezien.

De volgepropte punt wanneer de bedden waren opgemaakt

We hebben eindelijk de kaartjes geschreven die we bij het natuurmeuseum in Leeuwarden hebben gekregen en Matthijs heeft de Duitse mensen nog even geholpen hun boot te verplaatsen naar een iets dieper plekje met een handiger afstapkantje. Daarbij brak hij bijna z'n nek over het hondje (Oscar). De man was net even een babbeltje komen maken, in het Engels, en vertelde dat dit hun eerste echte overnachting is sinds ze de boot hebbben gehuurd bij Maran Yachtcharters waar wij 11 jaar geleden ook hebben gehuurd. Elf jaar al weer, en dat was toen een weekje met een valkje. Twee weken vakantie is toch wel relaxter dan een enkel weekje, maar mijn lontje wordt er wel kort van. Matthijs stelde gisteren ook voor om volgend jaar maar weer te gaan fietsen voor onze 'echte' vakantie en een keer een weekendje naar een Fries Landal park te gaan en dan een bootje te huren. Wel triest dat hij het idee heeft dat voor te moeten stellen, ik dacht dat ik toch wel relaxt genoeg was.

Naast het onhandelbare (vanuit oogpunt van een controlfreak) van een boot is het grootste nadeel toch wel de nabijheid van (stilstaand/rustig) water en dus muggen. Tijdens de warme chocolademelk (eindelijk op) rond 21:00 nog zeker 6 muggen doodgemept en toen waren ze nog niet op. Na de chocolademelk een plan gemaakt voor de laatste paar dagen; Heeg, Sloten, rondje Slotermeer en dan weer inleveren in Balk.

Rond 22:00 tanden gepoetst en dergelijke. Om 22:40 ging het licht uit.

Woensdag 3 september, (bijna) Joure - kleinste eiland in de Jeltesleat vlak bij Heeg

Zonnig, 20 graden, Oostenwind kracht 3/4

Atalanta vlinder op het eiland

Om 06:20 een sanitair uitstapje gemaakt en daarbij natte voeten gehaald in het hoge gras. Het was mistig, wat een mooi uitzicht opleverde. Lekker weer in bed gekropen en toen pas om 09:20 wakker geworden. De Duitse mensen waren al aan het vertrekken.

Om 11:00 gingen wij het water op, het eerste stuk op de motor omdat er al snel een brug zou komen. Daarna lekker gezeild over de Langweerder Wielen, Joanslaet (om 11:30 de brug door), stukje Koevordermeer, Prinses Margrietkanaal (heel klein stukje dobberen) en toen het Johan Frisokanaal (ook wel Jeltesleat genoemd) met de zelfgemaakte boom in de fok.

Om 13:00 voeren we Heeg in voor de boodschappen en bijvullen van de waterflessen. Dat laatste faalde helaas. Bij de aanmeldsteiger van een haven, waar we een kaartje van Heeg kregen, hadden we kunnen bijvullen maar dat vonden we onbeleefd (aangezien we er niet gingen liggen en betalen) en we dachten wel een kraan te vinden bij het toiletgebouw in het centrum. Dat bleek echter een openbaar €0,50 hokje te zijn met dubieuze handenwaskraan. We konden in Heeg wel ons glasafval en de ansichtkaarten kwijt en bij de Coop hebben we poffertjes gekocht voor de lunch (en avondeten, krentenbollen, toetje). Bij een bakker hebben we nog weer nieuw (hopelijk lekkerder) suikerbrood gekocht en 2 brownies voor als 'toetje' na de poffertjes. De brownies hebben we op het Heegermeer genuttigd met de lunchthee.

Na lekker scherp te hebben gevaren over het Heegermeer legden we om 16:00 aan op een, door Kees aangeraden, eilandje in de Jeltesleat. Stoeltjes en boeken naar buiten, lekker bootjes kijken en lezen in de zon die vandaag heerlijk schijnt. Om 18:00 gaan we koken. Ik ben er inmiddels ook achter wat de gaten in de bonkige grasvelden zijn: muizenholletjes. Dat had ik al bedacht, maar vandaag ben ik recht aangekeken door een muis die even kwam kijken of het veilig was om naar buiten te komen.

De deskundige jager, scheepskat

Vandaag eten we aardappelpuree met geitenkaas, doperwtjes en worteltjes, augurkjes en (vanille)yoghurt met cruesli toe terwijl we worden uitgerookt door een stel net gearriveerde tokkies met wegwerpbarbecues. Maar ze hebben wel alles netjes opgeruimd toen ze weer vertrokken. Zelfs de peuken.

De mensen die naast ons liggen met een leuk (deels houten) zeilbootje hebben een rode kater mee die het grasveld af struint en muizen vangt. Volgens de man soms wel 8 op een avond. Wij hebben in ieder geval al twee vangsten gezien. Ik heb een schets gemaakt van deze ietwat mollige kater (met tuigje aan) in sluiphouding. De kat gaat al 12 jaar mee op de boot en weet zich schrap te zetten bij het schuin gaan en blijft 's avonds netjes op de boot zodra het tentje dicht gaat. Scheepskatten zijn gaaf. Elke keer als ik een poezebeest zie moet ik denken aan onze poezels. Ik mis ze best wel. Nog 2 daagjes en dan zien we ze weer maar ze zullen ons wellicht eerst nog even negeren uit belediging.

Wij hebben, of hadden, ook een huisdier aan boord; een fruitvliegje dat we Fruity Loops hebben genoemd. Hij/zij (of z'n 8e generatie afstammeling) is al een aantal dagen aan boord, waarschijnlijk vanwege de rijpe bananen die we hadden. Maar het fruit is nu opgeruimd dus misschien is Fruity Loops al van boord gegaan.

Prachtige zonsondergang met staak op de voorgrond

Om 20:15 hebben we nog een korte wandeling gemaakt over dit eilandje. Het is klein, maar de begroeiing is leuk met een paar kleine bosjes (met plasplekjes, veel achtergelaten wcpapier) en verschillende (bonkige) grasveldjes. Het is vrij druk; er liggen veel motorjachten. Het eiland is een paradijs voor insecten. Vlinders (veel foto's van), groenogige vliegen, wespen, zweefvliegen en allerhande muggen (in van die wolken).

Om 20:45 beginnen we nog aan een kopje thee met chocolade. Het theewater laat altijd lang op zich wachten.

De weersvoorspelling voor morgen is windkracht 3 en zonnig dus waarschijnlijk gaan we morgen lekker op het Slotermeer zeilen, laat (relatief dan) naar Sloten en vrijdag, wanneer het weer en de wind weer minder worden, op tijd naar Balk. Misschien nog even rondkijken in Balk en misschien de lekkende thermoskan ruilen en anders gewoon op tijd weer richting huis naar lieve poezels, fijn sanitair en een lekker breed bed.

Tijdens de thee een hilarische muggenjacht met zeker weer 6 slachtoffers en Matthijs die tot bijna achterin onder de kuip en voor in de punt kruipt met het blauwe solarlampje in de aanslag als zoeklicht. Waarschijnlijk vrij zinloos omdat we besloten hebben om nu maar de hele nacht het bovenste deel van het deurtje er uit te laten in de hoop dat de condens, die vanochtend in rijen druppels hing, dan minder is. Goed sprayen dus zometeen. Om 22:00 tanden gepoetst en dergelijke en om 22:30 ging het licht uit, met het deurtje half open.

Donderdag 4 september, kleinste eiland in de Jeltesleat vlak bij Heeg - Sloten

Zonnig, 22 graden, Zuidoostenwind kracht 3/4

De molen van Sloten

Er zijn niet noemenswaardig meer muggen binnen gekomen door de open deur, maar de condens was wel een stuk minder. Er was echter wel een hardnekkige supermug die mij wist te vinden ondanks de spray, maar na 3 keer proberen het beest op mijn gezicht dood te slaan gaf ze op (of ze was dan toch eindelijk dood). Matthijs zijn eerste actie vanochtend was het doodslaan van een mug die duidelijk gestoken had.

Zoals verwacht moesten we er vannacht weer uit voor een sanitair onderhoud met de natuur, dat krijg je met thee voor het slapen gaan. Dit keer niet 'pas' om 06:00 maar al om 01:45, wat dan weer tot gevolg had dat we niet ranzig uitsliepen tot 09:30 maar al om 08:00 wakker waren. Wel een beetje een trage start gemaakt; Matthijs kwam pas om 08:55 in beweging. Mijn bed was toen al opgeruimd en de bank hersteld.

Woest wapperende was

Om 10:10 voeren we weg na het ontbijt, een laatste plasje en nog wat foto's van de scheepskat van de buren. Lekker een paar rondjes gezeild op het Slotermeer waar ook een of andere wedstrijd met zeilbootjes bezig was. Om 13:15 waren we in Sloten, maar we heben er een uur over gedaan om ergens aan te leggen. Onder de molen mocht niet (voor overnachten moet je boot langer zijn dan 8 meter) maar in de jachthaven waren de boxen te smal of te lang en was het erg vol. Uiteindelijk zijn we toch maar onder de molen gaan liggen. Is wel ver naar het sanitair maar ligt wel relaxter en mooier dan in een box in de haven.

Om 14:20 zaten we uiteindelijk op een grasveldje aan de lunch. Om 15:00 lekker gedoucht, howel het wel het uitproberen van 3 douches en verlies van €1,- kostte voordat we een douche hadden die warm water gaf. Daarna even door de stad heen geslenterd, boodschappen gedaan en een softijsje (eerste van de vakantie) gegeten. Nog meer poezels aangehaald en een episch lange waslijn met woest wapperende was gefotografeerd. De wind was lekker hard vandaag en de zon scheen volop; gevaarlijke combinatie voor onze nog vrij lichte (in vergelijking met sommige pleziervaarders) huidjes. Lange leve de P20.

Tot 18:30 hebben we zitten/liggen lezen bij de molen en toen zijn we gaan 'koken'; groentensoep met 2 Italiaanse bollen en knakworst. Met nog een restje aardappelsalade, komkommer en tomaat.

Matthijs op het kanon bij de molen

Om 19:00 kwam de havenmeester langs. Hij zei niets over onze (en 2 buren) illegale ligplek en gaf ons een euro terug voor de haperende douche. De douches leveren wel meer klachten op, maar ze fluctueren nogal in hun fuctioneren dus wordt er niets aan gedaan.

Om 19:15 hadden we eten en om 20:15 was de afwas gedaan. Tijdens het eten zwom er een eend rond die af en toe op gorgelende wijze leek te kwaken. Toen we hem er op betrapten bleek inderdaad dat het beest kwaakte met zijn snavel in het water. Matthijs had het er al over dat het beest Tourette syndroom zou hebben en gewoon moet kwaken ook al zit z'n bek onder water. Of misschien had het een jeugdtrauma van z'n moeder die hem constant beval om z'n snavel te gaan spoelen. Het was wel een vrij vocale eend die veel alleen zwom, alsof de rest zijn gesnater ook al zat was.

Na het eten nog even lekker gelezen. Het gaat hard met mijn tweede boek, goed dus dat ik die had meegenomen. Om 22:00 was hij uit. Uitgelezen buiten in de kuip met het kleine ledlampje naast mijn schouder. Tijd voor booze, proeven van het Frysk Slokje. Erg lekker, net zo zoet als het Veluws Perenbittertje van Landal, maar iets minder kauwgomballig. Na een paar slokjes was het genoeg en niet lang daarna gingen we tandenpoetsen. Om 22:30 ging het licht uit.

Vrijdag 5 september, Sloten - Balk - Amersfoort

Benauwd en bewolkt, 21 graden, windkracht < 1

Foto gemaakt in Eernewoude; het was een goede vakantie

Om 08:00 wakker. Niet heel goed geslapen vanwege een aantal muggen. Ik had geen zin gehad om me in te smeren want inmiddels prikt dat spul op mijn getergde huid. 's Nachts een tijdje gek liggen worden van de jeuk aan mijn rechterhand, alsof zo'n kreng daar een paar proefboringen had gedaan. Maar vanochtend hebben we wraak genomen en 3 verzadigde muggen doodgemept/geknepen.

Om 09:30 begonnen we aan het ontbijt (d.w.z. theewater koken). Matthijs had nog 2 croissantjes gekocht. Om 10:00 waren we klaar met het ontbijt en hadden we nog een uur te vullen voordat het museum van Sloten open zou gaan, daar wilde Matthijs nog graag heen en anders zouden we ook veel te vroeg in Balk terug zijn.

Na een halve verbouwing van de boot besloten we om 10:30 nog een wandeling te gaan maken. Om 11:45 waren we weer in de buurt van Sloten na een wandelingetje van zo'n 5 kilometer in de benauwde warmte (stukje fietsroute gedaan). We zijn meteen het museumpje in gedoken waar we zonder betalen de boel hebben bekeken. Er was niemand bij de balie om geld aan te geven.

In een van de zaaltjes werd een bruiloft voorbereid en toen we van de zolder met de laterna-magica-tentoonstelling kwamen liepen we tussen de gasten door naar buiten. Nog even geplast en het zonnepaneeltje van de stroom in het toiletgebouw gehaald en om 13:30 waren we terug op de boot om naar Balk te varen/dobberen om de boot weer in te leveren.

Om 13:50 dobberden we op het Slotermeer, het was er haast sereen (bijna glad water) op een enkel motorbootje in de vaargeul na en in de verte een krijsende meeuw. Wat een verschil met gisteren. Om 14:30 gaven we op en hebben we al dobberend het zeil gestreken, keurig opgevouwen en de huik er overheen gelegd. De rest van de route maar op de motor. Het andere zeilbootje dat we hadden gezien had een kwartier eerder al gestreken en de motor aan gezet.

Foto gemaakt in Leeuwarden; het was een goede vakantie

Om 15:15 lag de boot vast bij de verhuurder en om 17:15 waren we eindelijk klaar met leeghalen en schoonmaken. In de auto hebben we thee gedronken van het lunchwater, wat nog verrassend warm was, en de chocolade en 2 bananen opgemaakt. Bij het tanken hadden we nog weer een 'avontuur'; de pomp die we wilden gebruiken was defect (dat heb ik even doorgebeld) en Matthijs had bijna euro98 in plaats van euro95 getankt.

Om 18:40 waren we thuis en na het opruimen hebben we lekker makkelijk Chinees gehaald. Meinte, de buurman, informeerde over de schutting heen naar hoe het was geweest. Met de katten was alles goed gegaan en ze waren ook enthousiast om ons weer te zien. De zolder stonk wel vreselijk, dus ik heb de kattenbakken verschoond en de afvalbak leeggegooid en gesopt. Toen op de zolder met wc-spray gespoten om de stank weg te krijgen voordat de eerste was daar weer opgehangen wordt. Bah, brokjes-poep. Hoezo 'gezond voor uw kat'?

Zo snel terug naar het normale leven met dat opruimen en de was doen, maar ook heel fijn om thuis te komen in een schoon huis met een lekker bed. Morgen de zolder opruimen die we de zondag van vertrek zo overhoop hadden gehaald en de rest van de was doen. Nu nog even lekker bankhangen en genieten van het Frysk Slokje. Het was een goede vakantie.